لوگو

شاید شما در حال طراحی یک لوگو جدید باشید. یا شاید شما در حال فکر کردن برای انجام یک کار برای سرمایه گذاری جدید خود باشید. یک آرم یکی از مهمترین سرمایه گذاری هایی است که یک کسب و کار می تواند انجام دهد ، اما بسیاری این مرحله را ضعیف انجام می دهند.اگر نماد شما دوستانه آماتور به نظر می رسد ، تجارت شما نیز چنین خواهد شد.

لوگو

لوگو یا به زبان فارسی “نشانه” یک نماد و علامت مختص یک سازمان، شخص، محصول، کالا، اثر و… است. لوگو بیانگر اطلاعات بسیاری در قالب یک نوشته یا عکس به صورت هنری است. بیننده با دیدن لوگو در نگاه اول یک دیدگاه کلی از مخاطب خود بدست می‌آورد. در طول تاریخ همواره از لوگو به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است. در طراحی یک لوگو مهم‌ترین عنصر، سادگی و قابلیت تشخیص سریع و ارتباط برقرار کردن با اثر است. یک لوگوی خوب هزاران حرف برای گفتن دارد.

از آنجا که یک آرم موجودیت تصویری است که یک سازمان را نشان می دهد ، طراحی آرم یک بخش مهم از طراحی گرافیک است. یک آرم عنصر اصلی یک سیستم شناسایی پیچیده است که باید بطور عملکردی در کلیه ارتباطات یک سازمان گسترش یابد. بنابراین طراحی لوگوها و ترکیب آنها در یک سیستم هویت بصری یکی از دشوارترین و مهمترین زمینه های طراحی گرافیک است. آرم ها در سه طبقه بندی قرار می گیرند (که می توانند ترکیب شوند). ایده های تصویری ، مانند بانک چیس ، اشکال کاملاً انتزاعی هستند. نقاشی ها نمادی ، طرح های نمایشی هستند. آرم ها (یا کلمات کلیدی) نام یا نام های اولیه شرکت را نشان می دهد. از آنجا که آرم ها به معنای نمایندگی مارک های شرکت ها یا هویت شرکت ها و تقویت شناخت فوری مشتری آنها است ، اغلب برای طراحی مجدد آرم ها سودمند است.

بهترین کار برای استخدام یک طراح یا آژانس مناسب است. متخصصان واقعی می دانند چگونه یک آرم طراحی کنند که قابل خواندن ، به یاد ماندنی ، انعطاف پذیر ، مقیاس پذیر و دارای ماندگاری باشد. متاسفانه ، بسیاری از کارهای طراحی ضعیف آرم توسط طراحان بی تجربه انجام می شود. نکته بدتر این است که بسیاری از مواقع مشتری (احتمالاً شما!) نسبت به این پرچم های قرمز فراموشی نمی کنند. در اینجا چیزی است که باید به دنبال آن باشید.

لوگو چیست؟

“نشان‌واره” یا “لوگو” یا “آرم” عنصری گرافیکی از علائم دیداری است به‌طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا با اشکال تصویری به صورت ویژه (و نه الزاماً خوانا) چیده شده‌است. شکل، رنگ، سبک حروف و … باید مشخصاً از دیگر علایم مشابه دیگر متفاوت باشد.

نشان‌واره طرحی ملموس و متمایز برای نمایاندن یک مجموعه، کالا یا سرویس مشخص است که در کنار اشاره به برخی مفاهیم، گاهی ویژگی‌ها و هویت یک سازمان یا کالا را نیز بازمی‌نمایاند. 

به زبان ساده، لوگو یک نماد مختصر از نام به همراه اشاره به حوزه کسب و کار، برای حک شدن در ذهن مخاطبان است. دقت کنید در ایجاد لوگو حداقل ها مهم هستند زیرا قرار است در زمان کوتاه در ذهن مخاطب (بیننده) جذابیت، زیبایی و مفهومی را انتقال دهد.

هدف لوگو چیست؟

در یک جمله کوتاه می توان گفت هدف از طراحی لوگو، سرعت بخشیدن به ثبت و ماندگاری لوگو در ذهن ها و دیده شدن برند در مسیر دلخواه صاحبان و مدیران تجارت ها می باشد.

زمانی که مخاطبین با طراحی لوگویی جذاب رو به رو می شوند در زمان کوتاهی متوجه مفهوم کلی در طراحی آن می شوند که طرح و پیام لوگو را به خاطر میسپارند.

چرا لوگو مهم است؟ اهمیت آن چیست؟

وقتی که شما یک لوگو را مشاهده می کنید بلافاصله آن را به خاطرات، تجربیات و نام برند ربط می دهید. لوگو باعث می شود که برند فورا قابل تشخیص باشد. لوگویی که به خوبی طراحی شده است همیشه به یاد ماندنی خواهد بود و به مشتریان کمک می کند تا نام برند را به یاد داشته باشند.

شکل ها و رنگ ها همیشه روی مغز انسان تاثیر می گذارد و باعث می شود راحت تر فرآیندها را به یاد بسپارد. این بدان معناست که اگر لوگوی شما منحصر به فرد باشد و به راحتی قابل تشخیص باشد فرد می تواند به راحتی شرکت شما را به یاد بیاورد و بار دیگر هم از محصولات شما استفاده کند و شما را به دوستان معرفی کند.لوگو انتظارات شرکت را نشان می دهد و اگر نتواند مردم را جذب کند زمان و پول هدر می رود و مخاطب به مشتری تبدیل نمی شود.

چرا لوگوی خوب برای تجارت موفق شما مهم است ؟

با افزایش روز افزون فناوری و رشد بی‌سابقه اینترنت و فضای مجازی، صاحبان مشاغل و خدمات هم باید لوگوی مناسبی انتخاب کنند تا از رقابت عقب نمانند، لوگو از مهمترین عناصر تجارت و به عنوان هویت و برند در ذهن مردم باقی می‌ماند. اگر لوگوی خوبی انتخاب کنید به راحتی محصولات و خدمات شما در ذهن‌ها حک می‌شود. به طور مثال لوگوی شرکت اپل که یکی از ساده‌ترین و معروف‌ترین لوگوها در دنیاست. این شرکت لوگوی خود را طوری طراحی نموده که با نام شرکت خود هم‌خوانی داشته باشد و با تفاوتی جزئی نسبت به یک سیب معمولی، یک سیب گاز زده را انتخاب کرده است. خالق لوگوی اپل (Rob janoff)راب جانُف راز این گاز روی سیب لوگوی اپل را این‌گونه توصیف کرده است:
“اصلی‌ترین دلیل این طراحی این بود که ممکن بود مردم طرح رو با گیلاس اشتباه بگیرند!”

به همین راحتی و با یک تغییر جزئی یک لوگوی ساده اما متفاوت خلق شد که با اینکه سال ۱۹۷۷ طراحی شده اما هنوز هم (با اندکی تغییر) توسط شرکت بزرگ اپل استفاده می‌شود. بنابراین طراحی لوگو ارزشش را دارد که از یک گرافیست حرفه‌ای برای طراحی آن مشورت بگیرید.

اگر شما به یک شرکت موفق یا تجارت قوی نگاه کنید یقینا یک لوگوی حرفه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. چه بسا شرکت‌هایی که با وجود خدمات عالی اما لوگوی ضعیف در تبلیغ تجارت خود دچار مشکل شدند و از اذهان عموم به فراموشی سپرده شدند. مطمئنا یک نشانه عالی ارزش هزینه‌های گزاف را دارد چون بعدا با جذب مشتری همه هزینه‌ها را جبران می‌کند. در انتخاب یک لوگو باید یک سری عوامل را مد نظر قرار داد:

اول اینکه لوگوی شما روی محصولات، یا وب سایت شما چگونه به چشم می‌آید، لوگوی مناسب مانند یک راهنما مشتریان را به طرف هدف جذب می‌کند. دوم اینکه تماشاگر چه حسی در هنگام مشاهده لوگوی شما دریافت می‌کند. برخی لوگوها بنابر نوع تجارت باید خشن و برخی باید لطیف به نظر برسند تا حس مناسب را القا کنند.
سوم اینکه رنگ بندی لوگو چگونه باشد. با توجه به طیف وسیع رنگ های گرم و سرد، باید توجه داشت که رنگ اشکال، نوشته ها و دیگر عناصر تشکیل دهنده لوگو با یکدیگر همخوانی داشته باشند.

منبع:

https://amirarta.persianblog.ir/B3WgdwgNwLFoOlgLZ7rl-%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88

http://akbarkarimi.royablog.ir/post/12/%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88+%DA%86%D9%8A%D8%B3%D8%AA%D8%9F

http://amozeshpho.royablog.ir/post/3/%D9%84%D9%88%DA%AF%D9%88

http://amozeshpho.royablog.ir/post/2/%D8%A2%D9%8A%D8%A7+%D8%B4%D9%85%D8%A7+%D8%A8%D9%87+%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84+%D9%8A%D9%83+%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86+%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87+%D9%83%D8%A7%D9%85%D9%84%D8%A7+%D9%85%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA+%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%8A%D8%AF