لوگو یا نشان تجاری، طرحی گرافیکی است که برای درج بر روی محصولات و معرفی خدمات یک شرکت، کارخانه و غیره بکار می رود. بیننده با دیدن لوگو از محتوای محصول یا فعالیت باخبر می شود. بصورت خودمانی، من می گویم که لوگو یک تله است.

 یک لوگوی خاص و زیبا این قابلیت را دارد به تنهایی مشتری را به یاد صاحب آن بیاندازد. به تصویر زیر نگاهی بیاندازید. شما با دیدن لوگوی زیر، قطعا بنز را به خاطر می آورید. در کنار بنز، واژه هایی مانند ماشین، شیک، گران و غیره به ذهنتان خطور خواهد کرد. بله! این از ویژگی های لوگو یا نشانه هاست که در باطن خود پیام هایی را به مخاطب القا می کنند. اما یک لوگوی خوب چه کمکی به ما می کند؟ 

مشتریان پس از یک دوره استفاده از خدمات یا محصولات شما و رضایتمندی از آن، نسبت به لوگو انس پیدا می کنند. با دیدن لوگوی شما ترغیب می شوند. از شما و محصولاتتان دفاع می کنند و دیگران را برای خرید یا استفاده مجاب می کنند. اگر طرفدار پروپا قرص شما باشند، حتی سعی می کنند همه محصولات مورد استفاده خود را از یک نشان تجاری خریداری کنند. مثلا دیدن لوگوی سیب گاز زده روی یک محصول، به شما اطمینان می‌دهد که با یک جنس عالی طرف هستید. اگر هم اصطلاحا فـن آن باشید، موبایل، لبتاپ، تبلت، لباس، کلاه و سایر لوازم جانبی تان را هم طوری تهیه می کنید که لوگوی سیب گاز زده روی آن حک شده باشد.

میان سادگی و در حافظه ماندن مرز باریکی است. تاثیرگذاری در طراحی لوگو از همین دو عامل سرچشمه می گیرد. در مقالات بعدی به طراحی لوگوهای بد اشاره خواهیم کرد تا ببینیم رعایت نکردن این دو عامل مهم چه بلایی بر سر لوگوی نهایی می آورد.

برای خیلی ها تعجب آور است که، مطلب مورد استفاده در یک لوگو از اهمیت نسبتا کمی برخوردار است. حتی تناسب با محتوا همیشه نقش اصلی را ایفا نمی کند. این بدین معنا نیست که تناسب لوگو و محتوا، نامطلوب است. بلکه فقط نشان می دهد که رابطه یک به یک میان سمبل و آن چیزی که نمادسازی می شود، گاهی اوقات قابل دست یابی نیست. یا شاید در شرایط ویژه‌ای، زننده باشد. در نهایت، دستوری که باید در طراحی لوگو به آن توجه نمود این است که نمونه کار نهایی ما باید گویا، فراموش نشدنی و تمیز باشد.

لوگوی رستوران زنجیره‌ای مک دونالد را حتی ما ایرانی‌هایی که خیلی‌هایمان در آن‌جا غذا نخورده‌ایم می شناسیم. هر جای دنیا که بروید، با دیدن این لوگو نام مک دونالد و فست فودش به همراه آن به ذهنتان خطور می کند.  

منبع:

https://sololink.ir/P55qd

https://yk8.ir/LfO5b

https://yk8.ir/LfO5b

https://vrl.ir/pUGURA

https://dclink.ir/qdXO4

http://a77.ir/96052

http://biturl.ir/BFlx

https://ji1.ir/k0u

https://url6.ir/v2gLUO

https://lb2.ir/rfmvo1

https://gempixel.ir/N9DKv

https://linkt.ir/vGH